четвъртък, 2 октомври 2014 г.

Интересни факти и митове за газовите уредби

За газовите уредби - Интересни факти и митове

С неизбежното поскъпване на горивата, голяма част от хората мислят възможности за съкращаване на тези така тежки, ежедневни разходи като преминаването на пропан-бутан се явява една от най-подходящите и изпитани алтернативи, оптимизиращи бюджета значително. Последно време всеки поглежда натам с надеждата иновациите и разработките в тази насока да не спират, дори напротив – да продължат. Индикатор за напредващите технологии, позволяващи предвиждането с алтернативно гори са автомобилите с фабрична газова уредба.

В статията ще обърнем внимание на газта (пропан-бутан) като едно алтернативно гориво, което може да ни донесе много ползи от използването му. Също така ще разбулим няколко мита и затвърдим факти около него. Но всичко по реда си.
Виж още:Гориво от въздуха
За тези, които сега се запознават с пропан-бутана – това е втечнен петролен газ, носещо още наименованието LPG.
Той представлява смес от бутан (C4H10), намиращо в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане и леките въглеводороди пропан (C3H8). Пропан-бутанът се добива о находищата на природен газ и петрол, както и при преработка на нефт с специализирани рафинерии. Факт е, че в първоначалния си състояние той е газообразно вещество, като при определено налягане той преминава в течно състояние. Този тип гориво се впръсква в двигателя по специфичен начин, така че да може да запълни горивните филтри, което от своя страна гарантира за доброто изгаряне на еднородна гориво-въздушна смес.

Какви са предимствата и недостатъците на пропан-бутана?


Не е тайна за никой, че минавайки на LPG, ползите и предимствата са много. И като най-познато предимство е намаляването на транспортните разходите, която е до 50%, сравнявайки го с бензина. Неизбежно идват и често задаваните въпроси около безопасността, надеждността и бързото амортизиране на двигателя при газта. Но и тук можем да успокоим тези, които имат съмнения, защото с годините и напредналата технология е доказала, че пропан-бутана изгаря напълно, необразувайки нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи, с което се намалява износването на цилиндрите и се увеличава ресурса на двигателя. Друго, което е важно и силно коментирано са ниските нива на вредните емисии, отделящи се в природата. Това се дължи най-вече поради факта, че пропан-бутана не съдържа олово и сяра. Друга полза – по-тихата работа на двигателя, която осигурява и по-комфортно шофиране.

Какви видове газови уредби има?


Делим газовите системи на два основни типа. Това са:

  1. Конвенционални газови уредби – тук горивото сме подава чрез определен тип смесител. Този тип газови уредби са най-подходящи за автомобили с моноинжекцион, карбуратор или с доста по-стари инжекциони. Не е изключена и опцията за монтаж и в автомобил с многоточкови инжекциони. Единственият риск обаче, който крие е получаването на гърмеж (backfire) ефекта. Причината за това се дължи на бедната горивна смес, която гърми в смукателните колектори или въздушния филтър. Друга причина е прекалено богатата горивна смес, която гърми в изпускателната система. При поява на гърмеж, има голямо вероятност да пострадат M.A.P. сензора, дебитомера и някоя друг част на автомобилната система. Дори и след монтажа на подобен тип газова уредба е задължително да проверите съотношението между въздуха и горивото на сместа, чрез газ-анализатор.

Има възможност да се регулират (с цел понижи разхода на гориво) настройките, но това неимуверно ще се отрази на динамиката на двигателя, а от там и на мощността на автомобила. Впръскването на газта оптимално близо до всмукателните колектори, чрез т.нар. “плочка” е едно от най-важните действия, ако искаме и по-ефикасна работа. Най-често този тип (обикновени) газови уредби са предпочитани заради ниската си цена.

  1. По-усъвършенстваните системи, тип газов инжекцион, при който с помощта на компютър се калкулира и оптимизира с точност горивото, което се подава в смукателните клапани чрез дюзите. Автомобилът запазва динамичните си характеристики, като това допринася и за оптимизирането на разхода на горивото. Важна част, която винаги трябва да имаме в предвид, когато разграничаваме двата типа газови уредби. Най-съвременните газов-инжекционни системи успяват да омаломощат двигателя само с 2% (в сравнение с бензина).

Неоспорим факт е, че инжекционна система превъзхожда конвенционалната по прецизност. При инжекционната система наблюдаваме сравнително по-добро изгаряне на горивната смес и минимални рискове от повреди на двигателя. И не само – с газовия инжекцион двигателят на автомобила запазва същите характеристики, каквито е имал при бензина, като показването на разхода на гориво е с 10-15%, но базирайки се цени, това е незабележим недостатък. Преди автомобила да започне да работи на газ е нужно първоначално да запали на бензин и след определена температура да превключи автоматично. Добрата новина тук е, че газовия инжекцион може да се монтира идеално и на двигатели с мощност над 300 конски сили.

Пазарът последно време се пренасити с сервизи и специализирани магазини, предлагащи газови уредби и от двата типа.
Отделно като всеки един голям пазар, има както ниско-бюджетни, така и системи във високият клас, което говори за широк рейнж в цените на този тип продукт. Обикновените (конвенционалните) газови уредби най-често се срещат на цени в диапазона 400-500 лева, докато газовите инжекциони започва от 800 лева и стигат до 2000 лева и понякога и повече, в зависимост от нуждите и изискванията на клиента. Това са пазарните цени за 4-цилиндровите двигатели. При 6-цилиндровите, цената им скача драстично.

Както споменахме, на пазара има много марки АГУ, като едни от най-известните и предпочитани са FOBOS, BRC, LOVATO, ROMANO, STAR GAS, LO-GAS, TOMASETTO, BSM, LANDI и други. Но е важно да знаете, че при покупката на газова уредба, Вие реално купувате комплексна услуга, която включва – качествени материали, опита на екипа, който ще Ви я инсталира и настрои, гаранции, поддръжка и още, което определя цената в голям процент.

Важно е също така да изберете правилния сервиз. Добрите специалисти и консултации са винаги предимство, когато става дума за живота Ви на пътя. Правете проучвания, задавайте въпроси, но винаги бъдете нащрек при избора си на сервиз, който да монтира Вашата газова уредба.