сряда, 23 декември 2015 г.

История на празника Рождество Христово.


Празнуването на Рождество Христово датира едва от IV век. Датата на празника не е свързана с реалната дата на рождението на Исус Христос. В древността този въпрос е бил предмет на нееднозначни размисли на църковни автори; един от найранните текстове стигнали до нас принадлежи на Климент Александрийски, който споменава 20 май. Денят 25 декември се установява в Римската църква в началото на IV век, първото свидетелство, за което откриваме в така наречения „Календар на Филокал” (ок 336 г.).
Вероятно изборът на 25 декември е свързан с езическия празник „Раждане на непобедимото Слънце” и зимното слънцестоене, който празник с приемането на християнството в Рим се изпълва с ново съдържание: раждането на Христос ­ Слънцето на Правдата. В това време в източните Църкви ­ Йерусалимската, Антиохийската, Александрийската и Кипърската ­ празникът

Рождество Христово се съединява с празника Кръщение Господне ­ 6 януари, под общото название Богоявление. Празнуването на Рождество Христово заедно с Богоявление в някои източни Църкви продължило до края на IV век, в други ­ чак до VI век. Арменската църква до днес празнува Рождество Христово на 6 януари заедно с Кръщение Господне.
„Раждане на непобедимото Слънце” и зимното слънцестоене, който празник с приемането на християнството в Рим се изпълва с ново съдържание: раждането на Христос ­ Слънцето на Правдата."


През IV век св. равноапостолна царица Елена построила храм на мястото на
витлеемската пещера, в прослава на рождението Христово. За повсеместно почитане на празника Рождество Христово свидетелстват поученията на светите отци от IV век ­ Ефрем Си­рин, Василий Велики, Григорий Богослов, Григорий Нисийски, Йоан Златоуст, написани за този празник. В кодекса на Теодосий (+438) и Юстиниан (+535) със закон празникът Рождество Христово бил обя­вен за всеобщо празнуване. Св. Йоан Златоуст първи въвел този празник в Антиохия през 386 или 387 година. Св. Василий Велики заръчал на св. Григорий Богослов да установи празника в Константинопол.
Четете още: Коледа по света.
Според покъсните тълкувания по въпроса за времето на празнуване на Рождество Христово на 25 декември ­ месецът и денят на кръстната смърт на Христос е точно известен от Евангелието, а според разпространено през Ранното средновековие църковно предание ­ Христос, като число съвършено, трябвало да пребивава на Земята пълен брой години, следователно, Христос е бил заченат в същия ден, в който е и пострадал, на еврейската Пасха, която през тази година била на 25 март; отчитайки 9 месеца от нея назад, се получава датата на Рождество Христово ­ 25 декември.