Древногипетското право, датиращо от третото хилядолетие пр.н.е., съдържа граждански кодекс, който вероятно е бил разделен на дванадесет книгиТо се основава на концепцията за Маат, характеризираща традицията, риторичната реч, социалната равнопоставеност и безпристрастността.
Към 2 200 г. пр.н.е., шумерският владетел Ур-Наму формулира първия законник, която се състои от казуистични твърдения („ако... то ...“)
Около 1760 г. пр.н.е., цар Хамурапи доразвива вавилонското право, систематизира го и го записва на камък.
Хамурапи поставя няколко копия на законите си из цялото Вавилонско царство като стели, за да бъде видяно от всички това, което остава известно като „Законника на Хамурапи“. Най-запазената стела е открита през 19 век от британски асиролози и е напълно транслитерирана и преведена на различни езици, включително английски, немски и френски език.
Месопотамският бог на слънцето Шамаш, почитан като бог на справедливостта, дава на цар Хамурапи кодекс със закони.
Старият Завет датира от около 1280 г. пр.н.е. и е под формата на морални императиви и препоръки за по-добро общество.
Малкият древногръцки град-държава – Атина от около 8 век пр.н.е., е първото общество, което се основава на широкото включване на гражданите си в управлението (с изключение на жените и робската класа).
Древногръцка Атина обаче няма наука за
правото или дума за „закон“, и разчита вместо това на разграничението
между следните три: божествения закон (темис), човешките закони (номос) и
обичаите (дикѐ). Старогръцкото право въвежда някои основни конституционни нововъведения в развитието на атинската демокрация.
Римското право е силно повлияно от гръцката философия
Детайлните му разпоредби са изработени
от професионални юристи и поради това са силно усложнени. През вековете
между възхода и залеза на Римската империя, правото се адаптира, за да
се справи с променящата се социална обстановка и претърпява основна
кодификация при Теодосий II и Юстиниан I.
Древна Индия и Древен Китай имат различни традиции в правото, и исторически имат отделни школи в правната теория и практика.
Артхашастра, вероятно съставена около
100 г. от новата ера (макар, че съдържа и по-стари текстове), както и
Ману-смрити (ок. 100-300 г.) са основополагащите трактати в Индия и се
състоят от текстове, които са считани за авторитетно правно ръководство.
Основната философия на Ману е толерантността и плурализма и е цитирана
в цяла Югоизточна Азия. Индуиската традиция, заедно с ислямския закон, е
заменена от общото право, когато Индия става част от Британската
империя. Малайзия, Бруней, Сингапур и Хонконг също приемат общото
право. Правните традиции на Източна Азия отразяват уникалната смесица от
светско и религиозно влияние.
Конституцията на Индия е най-дългата
писана държавна конституция,
съдържаща 444 члена, 12 списъка, множество
поправки и 117 369 думи.
Макар, че по време на Средновековието кодексите са заменени от обичайното право и прецедентите, римското право е преоткрито през 11 век, когато средновековните учени започват да изучават римските закони и да адаптират техните концепции.
В средновековна Англия кралските съдии развиват съвкупността на прецедента и така това по-късно става общото право (английски: common law).
Широко разпространеният в Европа Лекс меркатория е формиран така, че търговците да могат да търгуват на практика по общи стандарти, а не по много отделни аспекти на местните закони. Лекс меркатория, предшественик на модерното търговско право, набляга на свободата на договаряне и на отчуждаемостта на собствеността.
С нарастването на национализма през 18 и 19 век, Лекс меркатория е включен в законите на местните страни съгласно новите им граждански кодекси. Наполеоновият и германският граждански кодекси се превръщат в оказалите най-голямо влияние измежду тях.
С нарастването на национализма през 18 и 19 век, Лекс меркатория е включен в законите на местните страни съгласно новите им граждански кодекси. Наполеоновият и германският граждански кодекси се превръщат в оказалите най-голямо влияние измежду тях.
За разлика от английското право, във
Франция и Германия се развива т.нар. гражданско право, което за разлика
от големите томове на прецедентното право дава възможност малки книжки
да се разпространяват между съдиите и да се прилагат. Все пак в днешно
време има признаци на срещане и събиране на гражданското и прецедентното
право.
Няма коментари:
Публикуване на коментар